Στατιστική ανάλυση και προτάσεις της ΑΜΚΕ «Παιδί με 2 Γονείς» για την διαχείριση ενδοοικογενειακής βίας για τα έτη 2017-2023
Μέρος πρώτο: Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης – Κύρωση της σύμβασης του συμβούλιου της Ευρώπης για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας και προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας, Ν. 4531/2018 (ΦΕΚ 62/Α` 5.4.2018).
Σύμφωνα με το Άρθρο 3 της Σύμβασης:
α. Ο όρος «βία κατά των γυναικών» νοείται ως παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και μια μορφή διάκρισης κατά των γυναικών και σημαίνει όλες τις πράξεις βίας βασιζόμενης στο φύλο οι οποίες έχουν ή ενδέχεται να έχουν ως αποτέλεσμα σωματική, σεξουαλική, ψυχολογική ή οικονομική βλάβη ή πόνο για τις γυναίκες, συμπεριλαμβανομένων των απειλών τέλεσης τέτοιων πράξεων, του εξαναγκασμού ή της αυθαίρετης αποστέρησης της ελευθερίας, είτε αυτή συμβαίνει στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό βίο.
β. Ο όρος «ενδοοικογενειακή βία» σημαίνει όλες τις πράξεις σωματικής, σεξουαλικής, ψυχολογικής ή οικονομικής βίας οι οποίες συμβαίνουν εντός της οικογένειας ή οικογενειακής μονάδας ή μεταξύ πρώην ή νυν συζύγων ή συντρόφων, είτε ο δράστης διαμένει ή διέμενε στην ίδια κατοικία με το θύμα είτε όχι.
γ. Ο όρος «φύλο» υποδηλοί τους κοινωνικά δομημένους ρόλους, συμπεριφορές, δραστηριότητες και ιδιότητες, που μια δεδομένη κοινωνία θεωρεί κατάλληλες για τις γυναίκες και τους άνδρες.
δ. Ο όρος «βία κατά των γυναικών που βασίζεται στο φύλο» σημαίνει τη βία η οποία καταφέρεται εναντίον μας γυναίκας για μόνο το λόγο ότι είναι γυναίκα ή η οποία επηρεάζει τη γυναίκα κατά τρόπο δυσανάλογο.
ε. Ο όρος «θύμα» σημαίνει οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο υπόκειται σε συμπεριφορά που προσδιορίζεται στα εδάφια α και β.
στ. ο όρος «γυναίκες» συμπεριλαμβάνει και κορίτσια ηλικίας κάτω των 18 ετών.
Σύμφωνα με το Άρθρο 4 της Σύμβασης:
1.Τα μέρη λαμβάνουν όλα τα αναγκαία νομοθετικά ή άλλα μέτρα προκειμένου να προωθήσουν και προστατέψουν το δικαίωμα όλων, ιδιαίτερα των γυναικών, να ζουν χωρίς βία τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική σφαίρα.
2.Τα μέρη καταδικάζουν όλες τις μορφές διακριτικής μεταχείρισης κατά των γυναικών και λαμβάνουν χωρίς καθυστέρηση, τα αναγκαία νομοθετικά ή άλλα μέτρα για την πρόληψή της, συγκεκριμένα μέσω:
– της ενσωμάτωσης στα εθνικά συντάγματά τους ή σε άλλη προσήκουσα νομοθεσία την αρχή της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών, ως και τη διασφάλιση της πρακτικής υλοποίησης αυτής της αρχής
– της απαγόρευσης της διακριτικής μεταχείρισης κατά των γυναικών, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης κυρώσεων όπου απαιτείται
– της κατάργησης νόμων και πρακτικών οι οποίες συνεπάγονται διακριτική μεταχείριση κατά των γυναικών
- Η εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας Σύμβασης από τα μέρη, συγκεκριμένα των μέτρων προστασίας των δικαιωμάτων των θυμάτων, θα διασφαλίζονται άνευ διακρίσεων με γνώμονα το φύλο, το γένος, τη φυλή, το χρώμα, τη γλώσσα, τη θρησκεία, τις πολιτικές ή άλλες πεποιθήσεις, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, τη σύνδεση με εθνική μειονότητα, την περιουσία, την γενεαλογική καταγωγή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα του φύλου, την ηλικία, την κατάσταση της υγείας, την αναπηρία, την οικογενειακή κατάσταση, την κατάσταση μετανάστη ή πρόσφυγα, ή άλλη κατάσταση.
- Ειδικά μέτρα τα οποία είναι αναγκαία για την πρόληψη και προστασία των γυναικών από τη βία που βασίζεται στο φύλο δεν θεωρούνται διακριτική μεταχείριση σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας Σύμβασης.
Σύμφωνα με το Άρθρο 24 της Σύμβασης:
Τα Μέρη λαμβάνουν τα αναγκαία νομοθετικά ή άλλα μέτρα για την εγκατάσταση πανεθνικής εμβέλειας και καθ’ όλο το 24ωρο τηλεφωνικών γραμμών παροχής βοήθειας σε δωρεάν βάση με στόχο την παροχή συμβουλών στους καλούντες υπό τον όρο της εμπιστευτικότητας και με τον δέοντα σεβασμό στην ανωνυμία τους σε σχέση με όλες τις μορφές βίας που καλύπτονται από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας Σύμβασης.
Σύμφωνα με το Άρθρο 33 της Σύμβασης:
Τα Μέρη λαμβάνουν τα αναγκαία νομοθετικά ή άλλα μέτρα προκειμένου να διασφαλισθεί ότι η εκ προθέσεως συμπεριφορά που κατατείνει στη σοβαρή πρόκληση βλάβης στην ψυχολογική ακεραιότητα του ατόμου μέσω καταναγκασμού ή απειλών, θα ποινικοποιηθεί.
Μέρος δεύτερο: Στατιστικά Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας 2023.
Τα στατιστικά στοιχεία για την ενδοοικογενειακή βία, που τηρούνται στη βάση δεδομένων της Ελληνικής Αστυνομίας, αφορούν, μεταξύ άλλων, στον αριθμό των καταγγελιών, που έχουν υποβληθεί στις αρμόδιες Αστυνομικές Αρχές, με οποιονδήποτε τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη την αυτεπάγγελτη δίωξη των αδικημάτων αυτών.
Συνολικές καταγγελίες
Μήνας | Έτος | Σύνολα | ΦΥΛΟ ΘΥΜΑΤΩΝ | |
Άνδρες | Γυναίκες | |||
Ιανουάριος | 2022 | 974 | 246 | 728 |
2023 | 1142 | 297 | 845 | |
Φεβρουάριος | 2022 | 968 | 240 | 728 |
2023 | 944 | 219 | 725 | |
Μάρτιος | 2022 | 904 | 206 | 698 |
2023 | 1106 | 274 | 832 | |
Απρίλιος | 2022 | 982 | 278 | 704 |
2023 | 1090 | 301 | 789 | |
Μάιος | 2022 | 1149 | 291 | 858 |
2023 | 1071 | 273 | 798 | |
Ιούνιος | 2022 | 1209 | 319 | 890 |
2023 | 1233 | 344 | 889 | |
Ιούλιος | 2022 | 1209 | 285 | 924 |
2023 | 1249 | 316 | 933 | |
Αύγουστος | 2022 | 1320 | 365 | 955 |
2023 | 1213 | 308 | 905 | |
Σεπτέμβριος | 2022 | 1208 | 284 | 924 |
2023 | 1195 | 340 | 855 | |
Οκτώβριος | 2022 | 1315 | 338 | 977 |
2023 | 1115 | 277 | 838 | |
Νοέμβριος | 2022 | 1156 | 292 | 864 |
2023 | 995 | 265 | 730 | |
Δεκέμβριος | 2022 | 1172 | 291 | 881 |
2023 | 989 | 242 | 747 | |
Σύνολα | 2022 | 13566 | 3435 | 10131 |
2023 | 13342 | 3456 | 9886 | |
-1% | 2% |
Οι καταγγελίες για δράστες πράξεων ενδοοικογενειακής βίας ανά φύλο αποτυπώνονται ως ακολούθως:
Αντιστοίχως η καταγραφή θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας έχει ως ακολούθως:
Η φύση των καταγγελλόμενων πράξεων έχει αποτυπωθεί ακολούθως:
Πλήθος καταγγελιών 2023:
Συνολικά και σε ετήσια βάση:
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ με στοιχεία περιστατικών για το αδίκημα του Ν. 3500/06 Περί Ενδοοικογενειακής Βίας Ετών 2021 και 2022 (ανά Μήνα) | ||||
ΜΗΝΑΣ | ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ | ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ | |
2021 | 2022 | |||
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 389 | 827 | 438 | 113% |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 384 | 802 | 418 | 109% |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 432 | 798 | 366 | 85% |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 390 | 822 | 432 | 111% |
ΜΑΙΟΣ | 524 | 995 | 471 | 90% |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 556 | 895 | 339 | 61% |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 689 | 1065 | 376 | 55% |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 1369 | 1150 | -219 | -16% |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ | 1124 | 1025 | -99 | -9% |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ | 977 | 1136 | 159 | 16% |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ | 968 | 1017 | 49 | 5% |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ | 974 | 1002 | 28 | 3% |
ΣΥΝΟΛΑ | 8776 | 11534 | 2758 | 31% |
ΠΗΓΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΗ “ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΒΙΑΣ” Δ.Γ.Α./Α.Ε.Α. ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ/Α.Ε.Α. |
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ με στοιχεία περιστατικών για τα αδικήματα του Ν.3500/06 Περί Ενδοοικογενειακής Βίας Έτη 2020 και 2021 | ||||
ΜΗΝΑΣ | ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ | ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ | |
2020 | 2021 | |||
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 391 | 389 | -2 | -1% |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 365 | 384 | 19 | 5% |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 351 | 432 | 81 | 23% |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 337 | 390 | 53 | 16% |
ΜΑΙΟΣ | 415 | 524 | 109 | 26% |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 491 | 556 | 65 | 13% |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 611 | 689 | 78 | 13% |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 573 | 1369 | 796 | 139% |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ | 571 | 1124 | 553 | 97% |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ | 514 | 977 | 463 | 90% |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ | 396 | 968 | 572 | 144% |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ | 398 | 974 | 576 | 145% |
ΣΥΝΟΛΑ | 5413 | 8776 | 3363 | 62% |
ΠΗΓΗ: ΑΝΑΦΟΡΑ 57/ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ/Α.Ε.Α. ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2020 ΠΗΓΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΗ “ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΒΙΑΣ” Δ.Γ.Α./Α.Ε.Α. ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ/Α.Ε.Α. ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2021 |
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ με στοιχεία για τα περιστατικά του Ν.3500/06 Περί Ενδοοικογενειακής Βίας, Έτη 2019 και 2020 | ||||
ΜΗΝΑΣ | ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ | ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗ | |
2019 | 2020 | |||
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 412 | 391 | -21 | -5% |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 332 | 365 | 33 | 10% |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 433 | 351 | -82 | -19% |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 412 | 337 | -75 | -18% |
ΜΑΙΟΣ | 442 | 415 | -27 | -6% |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 485 | 491 | 6 | 1% |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 493 | 611 | 118 | 24% |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 465 | 573 | 108 | 23% |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ | 460 | 571 | 111 | 24% |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ | 472 | 514 | 42 | 9% |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ | 391 | 396 | 5 | 1% |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ | 424 | 398 | -26 | -6% |
ΣΥΝΟΛΑ | 5221 | 5413 | 192 | 4% |
ΠΗΓΗ: ΑΝΑΦΟΡΑ 57/ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ/Α.Ε.Α. |
Συνολικά για τα έτη 2019 έως 2022:
ΜΗΝΑΣ | ΕΤΟΣ | |||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 827 | 389 | 391 | 412 |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 802 | 384 | 365 | 332 |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 798 | 432 | 351 | 433 |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 822 | 390 | 337 | 412 |
ΜΑΙΟΣ | 995 | 524 | 415 | 442 |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 895 | 556 | 491 | 485 |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 1065 | 689 | 611 | 493 |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 1150 | 1369 | 573 | 465 |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ | 1025 | 1124 | 571 | 460 |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ | 1136 | 977 | 514 | 472 |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ | 1017 | 968 | 396 | 391 |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ | 1002 | 974 | 398 | 424 |
ΣΥΝΟΛΑ | 11534 | 8776 | 5413 | 5221 |
Στατιστικά τετελεσμένης σωματικής βλάβης:
Περιστατικά | Έτος | |||
2020 | 2021 | 2022 | ||
Σωματικη βλαβη | 3201 | 6166 | 7430 | |
Ποσοστο για σωαμτικη βλαβη επι συνολου | 49% | 50% | 47% | |
Ποσοσστο σωματικη βλαβη μεταξυ συντροφων συζηγων | 62% | 60% | 59% | |
Φύλο θύματος | Άντρες | Άντρες | Άντρες | Αύξηση |
Συνολο θυματων ετους | 1566 | 2567 | 3435 | |
Ποσοστο επι συνολου | 761 | 1280 | 1623 | |
αφορουν ΣΧΕΣΕΙΣ (συντροφοι /συζηγοι κλπ) | 473 | 762 | 965 | 44% |
Φυλο θυματος | Γυναικες | Γυναικες | Γυναικες | Αυξηση |
Συνολο θυματων ετους | 4243 | 7375 | 10131 | |
Ποσοστο επι συνολου | 2061 | 3676 | 4787 | |
αφορουν ΣΧΕΣΕΙΣ (συντροφοι /συζηγοι κλπ) | 1283 | 2188 | 2845 | 45% |
Παρόλο που διαφαίνεται (αναλογικά) ισότιμη αύξηση των θυμάτων σε άντρες και γυναίκες . Όσον αφορά το Οικογενειακό υπάρχει μείωση της βίας μεταξύ συζύγων, συντρόφων σε σχέση με τα συνολικά περιστατικά από το 2021. Κατά το έτος εφαρμογής του Ν.4800/21 παρατηρείται μείωση καταγγελλόμενων περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας σε σχέση με τα συνολικά περιστατικά προηγούμενων ετών.
Η ενδοοικογενειακή βία, όπως είναι ήδη γνωστό αλλά και όπως αποτυπώνεται στα στατιστικά δεδομένα, αποτελεί ανησυχητικό φαινόμενο με σημαντικότατες, αρνητικές, συνέπειες τόσο σε βάρος του ατόμου, όσο και σε βάρος του θεσμού της οικογένειας και της κοινωνίας, εν γένει. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν έχει πρόσημο φύλου, αφού αμφότερα φύλα φαίνονται να εμπλέκονται τόσο ως δράστες και ως θύματα εκφάνσεων άσκησης ενδοοικογενειακής βίας.
Μέρος τρίτο: Στατιστικά στοιχεία «Χαμόγελο του Παιδιού»
Κατά το διάστημα από 1/1/2022 έως και 30/06/2022 στην «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056», καταγράφηκαν από το επιστημονικό προσωπικό που στελεχώνει την Εθνική Τηλέφωνική Γραμμή για τα Παιδιά S.O.S. 1056 (Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι) συνολικά 557 αναφορές σοβαρών περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών, σημειώνοντας μια αύξηση 27,17% σε σχέση με τις 438 αναφορές που ελήφθησαν το Α’ Εξάμηνο του 2021.
Ειδικότερα, για το παραπάνω διάστημα οι αναφορές αφορούσαν στo σύνολό τους 964 παιδιά εκ των οποίων με βάση το βιολογικό φύλο: τα 452 (46,89%) ήταν αγόρια, τα 392 (40,66%) ήταν κορίτσια, καθώς επίσης 120 (12,45%) παιδιά για τα οποία δεν έγινε γνωστό το βιολογικό φύλο ή η ηλικία τους. Η πιο συχνή αναφερόμενη μορφή κακοποίησης ήταν σε ποσοστό 50,10% η παραμέληση των παιδιών.
Αναφορικά με τη σχέση μεταξύ θύματος και θύτη, στο σύνολο των 545 αναφορών προέκυψαν τα ακόλουθα στοιχεία:
Ιδιότητα | Σύνολο | Ποσοστό |
Μητέρα | 203 | 37% |
Πατέρας | 68 | 12% |
Γονείς | 193 | 35% |
Συγγενείς | 22 | 4% |
Άλλος | 59 | 11% |
Σύνολο | 545 |
Κατά το διάστημα από 1/1/2023 έως και 31/12/2023 στην «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056», καταγράφηκαν από το επιστημονικό προσωπικό που στελεχώνει την Εθνική Τηλέφωνική Γραμμή για τα Παιδιά S.O.S. 1056 (Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι) συνολικά 1.324 αναφορές σοβαρών περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών, σημειώνοντας μια αύξηση 11,16% σε σχέση με τον αριθμό των αναφορών του 2022. Η δυνατότητα λήψης αναφορών παρέχεται 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα.
Ειδικότερα, για το παραπάνω διάστημα οι αναφορές αφορούσαν στο σύνολό τους 2.362 παιδιά εκ των οποίων με βάση το βιολογικό φύλο: τα 1.068 (45,21%) ήταν αγόρια, τα 935 (39,59%) ήταν κορίτσια, καθώς επίσης 359 (15,2%) παιδιά για τα οποία δεν έγινε γνωστό το βιολογικό φύλο ή η ηλικία τους.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι συγκριτικά με το 2022 υπήρξε μια αύξηση στον αριθμό των παιδιών για τον οποίο ενημερώθηκαν οι εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές, της τάξης του 15.32%. (αριθμός παιδιών κατά το 2022: 2048 παιδιά). Το ποσοστό ανά βιολογικό φύλο δεν φάνηκε να διαφοροποιείται. Ωστόσο σε μια ποσοστιαία αναλογία φαίνεται ότι μέσα στο 2023 το επιστημονικό προσωπικό του Οργανισμού ενημέρωνε ανά περίπου 6,5 ώρες τις αρμόδιες εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές για ένα παιδί σε κίνδυνο.
Ιδιότητα | Σύνολο 2022 | Σύνολο 2023 |
Μητέρα | 203 | 433 |
Πατέρας | 68 | 191 |
Γονείς | 193 | 501 |
Συγγενείς | 22 | 51 |
Άλλος | 59 | 148 |
Συνολο | 545 | 1324 |
Βία κατά ανηλίκων σε σχέση με το φύλο τους για τα έτη 2017 έως 2023
Το πλήθος πράξεων κακοποίησης προς ανήλικα αγόρια είναι υψηλότερο σε σχέση με αυτό κατά των κοριτσιών.
Συμπερασματικά:
- Η προστασία από την ενδοοικογενειακή βία σύμφωνα με τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης αφορά και στα δυο φύλα, όπως ορίζει το Σύνταγμα της Ελλάδος (Αρ. 4)
- Σύμφωνα με τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης οι χώρες που συμμετέχουν οφείλουν να μεριμνήσουν για τη δημιουργία υποστηρικτικού πλαισίου και λήψη αναγκαίων μέτρων υποστήριξης για κάθε θύμα ενδοοικογενειακής βίας ανεξαρτήτως φύλου.
- Σύμφωνα με τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης οι χώρες που συμμετέχουν οφείλουν να ποινικοποίησουν ΚΑΙ την ψυχολογική βία.
- Από τα στατιστικά στοιχεία της αστυνομίας προκύπτει πως 1/3 των θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας είναι άντρες
- Από τα στατιστικά στοιχεία της αστυνομίας προκύπτει πως 1/3 των θυμάτων ανθρωποκτονίας είναι άντρες
- Από τα στατιστικά στοιχεία του «Χαμόγελου του Παιδιού» προκύπτει ότι 4 στις 10 μητέρες κακοποιούν τα παιδιά (σε αντίστοιχο ποσοστό 1 στους 10 πατέρες ή/και 4 στις 10 περιπτώσεις αφορά σε βία προς τα παιδία από αμφότερους γονείς). Η αντίστοιχη αναγωγή κακοποίησης στο φύλο είναι 6 στις 10 μητέρες να συμμετέχουν σε κακοποίησης ανηλίκων (κατ’ αντιστοιχία 3 στους 10 πατέρες συμμετέχουν σε κακοποίηση ανηλίκου).
Στο πλαίσιο του αντικειμένου της ΑΜΚΕ «Παιδί με 2 Γονείς» που επικεντρώνεται στη διασφάλιση της από κοινού ανατροφής των ανηλίκων μετά τη διάσπαση της συμβίωσης των γονέων τους, οι ανωτέρω στατιστικές και συμπεράσματα αυτών αναδεικνύουν ότι
(α) σε κοινωνικό επίπεδο αμφότερα φύλα δύναται να προβούν σε πράξεις βίας τόσο μεταξύ ενηλίκων όσο και ανηλίκων,
(β) εξ αυτού θα πρέπει η πολιτεία να λάβει να μέτρα για την προστασία των θυμάτων ανεξαρτήτως φύλου, με ιδιαίτερο προσανατολισμό προς τους ανηλίκους,
(γ) οι αρχές οφείλουν να χειρίζονται τις καταγγελίες βίας με ιδιαίτερη προσοχή και εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να διαπιστώνεται ανά περίπτωση εάν καταγγελίες άσκησης βίας προς το πρόσωπο πρώην συντρόφων ή ανηλίκων δύνανται να εξυπηρετούν ιδιοτελείς σκοπούς σε περιπτώσεις οικογενειακής δικαστικής διαμάχης θεμάτων που άπτονται της επιμέλειας και επικοινωνίας τέκνων με γονείς (Προστασία δικαιώματος ανηλίκων και ενηλίκων στην Οικογενειακή Ζωή),
(δ) να δημιουργηθούν δομές φιλοξενίας ή/και συμβουλευτικής υποστήριξης θυμάτων βίας που υποδέχονται ενήλικες και ανηλίκους άνευ διαχωρισμό φύλου,
(ε) να παύσει η πολιτεία να θεωρεί εξ ορισμού καταλληλότερο γονέα βάσει φύλου (μητέρα), καθώς όπως προκύπτει από την ισχύουσα νομολογία (κατ’ απόκλιση του ισχύοντος νομικού πλαισίου) λειτουργεί στερεοτυπικά, χωρίς να μπαίνει σε ουσιαστική κρίση επί της πραγματικής καταλληλόλητας,
(στ) να οριστεί προσηκόντως και επαρκώς με το ανάλογο εξειδικευμένο νομικό πλαίσιο η περίσταση της ψυχολογικής ενδοοικογενειακής βίας, συμπεριλαμβάνοντας το φαινόμενο και πρακτική της γονικής αποξένωσης.